Μαθήματα και εργαστήρια 4ου εξαμήνου.

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση με τη θεωρία και την πράξη της βιβλιογραφίας. Επίσης, η ανασκόπηση των γενικών βιβλιογραφικών έργων από την προεπαναστατική περίοδο έως τις απόπειρες συγκρότησης εθνικής βιβλιογραφίας κατά τη σύγχρονη εποχή. 

Διαχείριση Αρχειακού Υλικού (Archives Management)

Σε αυτό το μάθημα οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με τα βασικά εργαλεία της αρχειονομίας (αυτοψία, εκκαθάριση, εισαγωγή και ταξινόμηση υλικού), με την οργάνωση και λειτουργία των ιστορικών αρχείων, με τις κατηγορίες ιστορικών αρχείων, που λειτουργούν στη χώρα (δημόσια, ιδιωτικά) και με συνήθη προβλήματα, με τα οποία βρίσκονται αντιμέτωποι οι αρχειονόμοι στην εργασιακή καθημερινότητά τους.

Το μάθημα Τεκμηρίωση-Ψηφιακές Βιβλιοθήκες δίνει έμφαση στις νέες μορφές βιβλιοθηκών, οι οποίες φιλοξενούν ηλεκτρονικούς πόρους διαφόρων τύπων (κείμενο, ήχο, εικόνα, βίντεο), καθώς και στους νέους τρόπους οργάνωσης του πληροφοριακού υλικού. Επίσης αναλύει τη σύνδεση της συμβατικής (παραδοσιακής), της υβριδικής (έντυπης και ψηφιακής) και της ψηφιακής βιβλιοθήκης. Αναφέρεται στη σημασία των πνευματικών δικαιωμάτων των ψηφιακών αντικειμένων και των τρόπων εφαρμογής τους, στις σύγχρονες πρωτοβουλίες προτυποποίησης μορφοτύπων, μεταδεδομένων, πρωτοκόλλων επικοινωνίας και προτύπων διαλειτουργικότητας στις ψηφιακές βιβλιοθήκες. Τέλος, εξετάζει αναλυτικά τις πολιτικές ψηφιακού περιεχομένου (πρόσβαση, αναπαραγωγή) και τους παράγοντες που τις επηρεάζουν (πρόσκτηση, πνευματική ιδιοκτησία, κλπ). 

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση με τις βασικές έννοιες, τις στρατηγικές, τις μεθόδους και μεθοδολογίες εκπόνησης βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας.

Στο πλαίσιο του μαθήματος γίνεται περιγραφή και μελέτη του θεματικού μουσείου ως κέντρο έρευνας και προβολής της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Ειδικότερα αναλύονται οι κατηγορίες των θεματικών μουσείων, οι τρόποι  επικοινωνίας  με το κοινό, καθώς και ο ρόλος αυτών στη διάσωση της βιομηχανικής κληρονομιάς και στην πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής. Τέλος θα παρουσιαστούν θεματικά μουσεία με  τον ιστορικό τους εξοπλισμό με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας.

Για να επιλέξετε αυτό το μάθημα, ΔΕΝ απαιτείται να έχετε επιλέξει ή παρακολουθήσει κανένα άλλο μάθημα του Τμήματος.

Οι βιβλιοθήκες, καθώς και τα κέντρα πληροφόρησης οργανισμών και επιχειρήσεων, παράλληλα με τη συσσώρευση, διαχείριση και διάχυση της καταγεγραμμένης γνώσης (έργων της επιστήμης, της κοινωνίας και της φαντασίας, σε όλες τις μορφές τους), μπορούν να διαδραματίσουν ισχυρό εκπαιδευτικό ρόλο, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό περιβάλλον της κοινότητας που υποστηρίζουν. 

Βασικός σκοπός του μαθήματος «Εκπαίδευση και Βιβλιοθήκες» είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις ποικίλες έννοιες της εκπαίδευσης (π.χ. τυπική, άτυπη, εξ’ αποστάσεως, ενηλίκων, ειδικών ομάδων, κ.λπ.), και με τους τρόπους που μπορούν να εφαρμοστούν στα διαφορετικά είδη βιβλιοθηκών και οργανισμών/κέντρων πληροφόρησης, ώστε αυτά να αποτελούν ένα δυναμικό, αποτελεσματικό και επίκαιρο, μαθητο-κεντρικό περιβάλλον. 

Ειδικότεροι στόχοι του μαθήματος είναι: (α) Η κατανόηση των βασικών χαρακτηριστικών της εκπαίδευσης. (β) Η κατανόηση της αποστολής και των βασικών λειτουργιών της κάθε είδους βιβλιοθήκης και οργανισμού/κέντρου πληροφόρησης, σε σχέση με την εκπαίδευση. (γ) Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο της σχολικής βιβλιοθήκης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. (δ) Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο της λαϊκής βιβλιοθήκης: δημόσιας, δημοτικής, κοινοτικής, παιδικής. (ε) Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο της ακαδημαϊκής βιβλιοθήκης. (στ)  Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο της ειδικής βιβλιοθήκης: κυβερνητικής, ερευνητικού κέντρου, νοσοκομείου, μουσείου,  φυλακών, ειδικών ομάδων πληθυσμού. (ζ) Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο του οργανισμού/κέντρου πληροφόρησης σε επιχειρήσεις, βιομηχανίες.

 

 

Ένα μάθημα για την ανάπτυξη ακαδημαϊκών και επαγγελματικών δεξιοτήτων. Δίνουμε έμφαση στις δεξιότητες του 21ου αιώνα και στοχεύουμε στην αύξηση της δημιουργικότητας και της αυτόνομης εργασίας, στην παραγωγή κριτικής και αυτοκριτικής σκέψης, στην ομαδική εργασία, στις δεξιότητες παρουσίασης, κλπ. Μέσα από μία σειρά ασκήσεων, οι φοιτητές εξερευνούν το υλικό του μαθήματος μόνοι τους και σε μικρές ομάδες εργασίας.