Μαθήματα και εργαστήρια 3ου εξαμήνου.

Στο μάθημα παρουσιάζονται βασικές αρχές μουσειολογίας. Μιλάμε για ανοιχτότητα στο ευρύ κοινό, υπηρεσία του μουσείου στην κοινωνία, ζητήματα υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και ζητήματα διατήρησης, έρευνας, επικοινωνίας και έκθεσης. 

Στόχος του μαθήματος είναι να αναπτύξουν οι φοιτητές δεξιότητες αναζήτησης και αξιολόγησης πληροφοριών, τις οποίες ανακτούν μέσα από μηχανές αναζήτησης και καταλόγους ιστοσελίδων (π.χ. Google), καταλόγους βιβλιοθηκών (OPACs) και βάσεις δεδομένων επιστημονικής βιβλιογραφίας (π.χ. SCOPUS).

Στόχος του μαθήματος είναι να αναπτύξουν οι φοιτητές δεξιότητες αναζήτησης και αξιολόγησης πληροφοριών, τις οποίες ανακτούν μέσα από μηχανές αναζήτησης και καταλόγους ιστοσελίδων (π.χ. Google), καταλόγους βιβλιοθηκών (OPACs) και βάσεις δεδομένων επιστημονικής βιβλιογραφίας (π.χ. SCOPUS), μέσω διεξαγωγής ασκήσεων.
  Αρχειονομία είναι η επιστήμη της διαχείρισης των αρχείων. Το εισαγωγικό αυτό μάθημα αποσκοπεί να διευκρινίσει βασικά θέματα, επιχειρώντας να απαντήσει σε ερωτήματα όπως: τί είναι αρχείο; πως και γιατί δημιουργείται; γιατί τηρούμε τα αρχεία; ποιος ο ρόλος τους στην καθημερινή κοινωνική δραστηριότητα, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο; ποια η σημασία τους για την μελέτη του παρελθόντος; Ομοίως επιχειρεί να αναδείξει την ύπαρξη και τη σημασία των Αρχείων ως διακριτών πολιτιστικών οργανισμών ανάλογων με τις Βιβλιοθήκες και τα Μουσεία. Τέλος εξετάζει τις βασικές μεθοδολογικές αρχές της αρχειονομίας, όπως και τις σημαντικές αλλαγές που επιφέρει στα αρχεία και τη διαχείριση τους, η σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία.

Το μάθημα Θεματική Οργάνωση Πληροφοριών δίνει έμφαση στις νέες μορφές οργάνωσης και κατηγοριοποίησης της γνώσης και της πληροφορίας σε δικτυακούς τόπους, θεματικές πύλες, ψηφιακές βιβλιοθήκες και αποθετήρια και εν γένει στον Παγκόσμιο Ιστό. Αναφέρεται στις μεθόδους διαχείρισης του νοηματικού περιεχομένου των τεκμηρίων και της δημιουργίας και χρήσης ταξινομικών συστημάτων και απόδοσης ταξινομικού συμβόλου που αντικατοπτρίζει το θεματικό τους περιεχόμενο. Η πλοήγηση των χρηστών στο δαίδαλο της πληροφορίας είναι ανάγκη και είναι εφικτή με την κατηγοριοποίηση (ταξινόμηση) της πληροφορίας.

Το μάθημα Θεματική Οργάνωση Πληροφοριών δίνει έμφαση στις νέες μορφές οργάνωσης και κατηγοριοποίησης της γνώσης και της πληροφορίας σε δικτυακούς τόπους, θεματικές πύλες, ψηφιακές βιβλιοθήκες και αποθετήρια και εν γένει στον Παγκόσμιο Ιστό. Αναφέρεται στις μεθόδους διαχείρισης του νοηματικού περιεχομένου των τεκμηρίων και της δημιουργίας και χρήσης ταξινομικών συστημάτων και απόδοσης ταξινομικού συμβόλου που αντικατοπτρίζει το θεματικό τους περιεχόμενο. Η πλοήγηση των χρηστών στο δαίδαλο της πληροφορίας είναι ανάγκη και είναι εφικτή με την κατηγοριοποίηση (ταξινόμηση) της πληροφορίας.

Το μάθημα είναι του Γ εξαμήνου και είναι μεικτό. Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος διεξάγεται με ασκήσεις που αφορούν για παράδειγμα την εξαγωγή θεματικών επικεφαλίδων (ΕΒΕ, LCSH) και ταξινομικού αριθμού με τη χρήση της ηλεκτρονικής (web) έκδοσης του Dewey Decimal Classification (DDC).

Η Επιστημονική Επικοινωνία ορίζεται ως η συγγραφή, η έκδοση, η διάδοση και η μελέτη της πληροφορίας που παράγεται στο πλαίσιο της διδασκαλίας, της μάθησης ή της έρευνας, σε οποιαδήποτε μορφή. Στο παρόν μάθημα εξατάζονται κεντρικά ζητήματα της Επιστημονικής Επικοινωνίας όπως η έρευνα, η επιστημονική μέθοδος, οι επιστημονικές εκδόσεις, η πνευματική ιδιοκτησία, η πρόσβαση /διάδοση της επιστημονικής γνώσης, η διαχείριση δεδομένων, η αξιολόγηση, η απήχηση, ο αντίκτυπος και τα ηθικά ζητήματα της επιστημονικής έρευνας.