Μαθήματα και εργαστήρια 1ου Εξαμήνου.

Το μάθημα απαρτίζεται από δυο διακριτά μέρη. Το πρώτο μέρος αποτελεί μια εισαγωγή στον κόσμο της πληροφορίας και των δομών της, τους πληροφοριακούς οργανισμούς (βιβλιοθήκες, αρχεία και μουσεία) και τις επιστήμες της πληροφορίας δηλαδή τη βιβλιοθηκονομία, αρχειονομία και μουσειολογία. Εστιάζει στη σύγκλιση των οργανισμών και στα κοινά χαρακτηριστικά των επιστημών της πληροφορίας. Επίσης, εξετάζει το ρόλο των βιβλιοθηκών, των αρχείων και των μουσείων στην κοινωνία της πληροφορίας και της γνώσης.

Το δεύτερο μέρος αποτελεί μια εκτενή "Εισαγωγή στη Βιβλιοοθηκονομία του 21ου αιώνα" και παρουσιάζει τον κόσμο των βιβλιοθηκών, όπως διαμορφώνεται στην ψηφιακή εποχή. Παρουσιάζει τη βιβλιοθήκη ως ιδέα, ως αναπτυξιακό μηχανισμό και ως οργανισμό. Αναλύει τους διαφορετικούς τύπους των βιβλιοθηκών, τις ψηφιακές υπηρεσίες και τις υπηρεσίες  για ΑμΕΑ. Τέλος, γίνεται αναφορά στους διεθνείς και εθνικούς οργανισμούς των βιβλιοθηκών και στη βιβλιοθηκονομική εκπαίδευση.

  Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές εισάγονται στις έννοιες της περιγραφικής επεξεργασίας τεκμηρίων, στα είδη υλικού και στα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την οργάνωση των βιβλιογραφικών πληροφοριών (π.χ. (π.χ. AACR2, ISBDs, RDA, MARC κλπ.). Στόχος είναι να καταστούν οι φοιτητές ικανοί να ξεχωρίζουν τα διάφορα είδη υλικού και να χρησιμοποιούν τα κατάλληλα εργαλεία για την περιγραφή των τεκμηρίων των συλλογών μονάδων πληροφόρησης και για τη δημιουργία ηλεκτρονικών καταλόγων και ευρετηρίων σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή .

 

Στα πλαίσια των εργαστηρίων οι φοιτητές θα εφαρμόσουν κανόνες και πρότυπα που διδάχθηκαν κατά την παρακολούθηση των διαλέξεων των θεωρητικών ωρών του μαθήματος. Επιδίωξη του εργαστηρίου είναι η σταδιακή εξοικείωση των φοιτητών με τα εργαλεία δουλειάς που χρησιμοποιεί ένας βιβλιοθηκονόμος - επιστήμονας της πληροφόρησης. Απώτερος σκοπός είναι η επεξεργασία υλικού πάσης φύσεως που απαρτίζει τη συλλογή μιας βιβλιοθήκης ή άλλης μονάδας τεκμηρίωσης για τη δημιουργία βιβλιογραφικών εγγραφών. Η υλοποίηση του επιτυγχάνεται με α) εργαστηριακές ασκήσεις που διεξάγονται κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου και β) ατομικές ή ομαδικές εργασίες οι οποίεςολοκληρώνονται σε εύλογο χρονικό διάστημα που ορίζει ο διδάσκοντας.

Το μάθημα Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών αποτελείται από μια σειρά πολυδιάστατων θεμάτων που σχετίζονται με τους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές, τις εφαρμογών που εκτελούνται σε αυτούς αλλά και γενικότερα την διαχείριση της πληροφορίας μέσα από σύγχρονες τεχνολογίες και τεχνικές.

  Το εργαστήριο Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών έχει ως στόχο την εξοικείωση των σπουδαστών στην χρήση ενός Η/Υ, των πιο γνωστών εφαρμογών γραφείου και γλωσσών προγραμματισμού. Τα θέματα που εξετάζονται είναι η διαχείριση αρχείων, η χρήση υπηρεσιών Cloud, οι εφαρμογές γραφείου Microsoft Word, Excel και PowerPoint, καθώς και η γλώσσα προγραμματισμού JAVA.

 

Το μάθημα Κοινωνία και πληροφορία αναλύει τις θεωρητικές προϋποθέσεις του σύγχρονου κοινωνικού μετασχηματισμού που κύριο χαρακτηριστικό του είναι η θεαματική ανάπτυξη της πληροφορίας ως κύριου παραγωγικού και επικοινωνιακού παράγοντα. Η διαδικασία ανάπτυξης της οικονομίας, είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη δυναμική της πληροφορίας. Η κοινωνική δομή και οι κοινωνικές σχέσεις επηρεάζονται άμεσα από την εξέλιξη αυτή σε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Στο μάθημα εξετάζονται οι εκφάνσεις των κοινωνικών επιπτώσεων της πληροφορίας, τόσο στους οργανισμούς πληροφόρησης (αρχεία, βιβλιοθήκες, μουσεία), όσο και στους πολίτες. Γίνεται ιστορική αναδρομή της εξέλιξης της τεχνολογίας και της πληροφορίας στον 20ο αιώνα φτάνοντας στο σήμερα, όπου το Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, LinkedIn, ResearchGate κ.ά.) επηρεάζουν την καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Το μάθημα είναι του Α εξαμήνου και είναι αμιγώς θεωρητικό. 

Το μάθημα αυτό εξετάζει τους βασικούς όρους της Ιστορίας της Τέχνης και αναλύει την τέχνη μέσα από τα σημαντικότερα έργα της αρχιτεκτονικής, της ζωγραφικής, της γλυπτικής και της μικροτεχνίας. Παρουσιάζονται οι εξελίξεις στην τέχνη από την αρχαιότητα μέχρι τις αρχές του 20ου αι. Ειδικότερα αναλύονται οι αρχαίοι πολιτισμοί, οι εξελίξεις στη Βυζαντινή τέχνη από τον 4ο έως τον 14ο αι. Δίνεται έμφαση στην εικαστική παραγωγή της περιόδου της Αναγέννησης με αντιπροσωπευτικά έργα μεγάλων καλλιτεχνών καθώς και επισκόπηση και ανάλυση των καλλιτεχνικών ρευμάτων του 18ου και 19ου αι. με αντιπροσωπευτικά ζωγραφικά έργα. Στο τελευταίο μέρος του μαθήματος παρουσιάζεται το καλλιτεχνικό κίνημα του εξπρεσιονισμού που αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ου αι. κυρίως στο χώρο της ζωγραφικής και γίνεται αναφορά στους βασικούς εκπροσώπους του.